Show simple item record

Διδάσκοντας την Ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού στη ΣΤ’ τάξη: ΤΠΕ ή Παραδοσιακή Διδασκαλία;

dc.contributor.advisorPapazacharia, Aikaterini
dc.contributor.authorΠολυχρόνης, Αθανάσιος
dc.date.accessioned2025-07-25T07:19:11Z
dc.date.available2025-07-25T07:19:11Z
dc.date.issued2025-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11728/13210
dc.description.abstractΗ παρούσα μελέτη αποτελεί διπλωματική εργασία που εκπονήθηκε στο Τμήμα Ιστορίας, Πολιτικής και Διεθνών Σπουδών του Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφος, στο πλαίσιο του εξ αποστάσεως μεταπτυχιακού προγράμματος στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, προς απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών. Η εργασία πραγματεύεται τη μελέτη διδασκαλίας του Ποντιακού Ελληνισμού με συμβατικά και ψηφιακά μέσα σε μαθητές της Στ΄ Δημοτικού. Σκοπός της είναι η σύγκριση των δύο μεθόδων διδασκαλίας ως προς την επίδρασή τους στην πρόσληψη γνώσεων από πλευράς των μαθητών/τριών. Επιπλέον, διερευνάται κατά πόσο η στάση των μαθητών απέναντι στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) επηρεάζει το επίπεδο των προσλαμβανόμενων γνώσεων. Το συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο επιλέχθηκε λόγω της σημασίας του για τον Ελληνισμό στο σύνολό του, καθώς και της περιορισμένης του κάλυψης στα σχολικά εγχειρίδια. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δύο σχολεία της Αττικής, με τους μαθητές να κατανέμονται σε δύο ομάδες, η πρώτη να διδάσκεται την Ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού με συμβατικά μέσα (χρήση ιδιόχειρου διδακτικού υλικού) και η δεύτερη με ψηφιακά εργαλεία (πολυμέσα και διαδικτυακές πηγές). Για την απάντηση των ερευνητικών ερωτημάτων ακολουθήθηκε μικτή μεθοδολογική προσέγγιση, συνδυάζοντας την ποιοτική παρατήρηση με ποσοτικά δεδομένα, προερχόμενα από δομημένα ερωτηματολόγια που χορηγήθηκαν στους μαθητές/τριες. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων ανέδειξε ότι η ψηφιακή διδασκαλία επέδρασε θετικότερα ως προς την προσληπτική ικανότητα των μαθητών συγκριτικά με τη συμβατική. Αντιθέτως, δεν εντοπίστηκε σημαντική συσχέτιση ανάμεσα στη στάση των μαθητών/τριών απέναντι στις ΤΠΕ και στις επιδόσεις τους. Επιπλέον, φάνηκε πως το αυξημένο ενδιαφέρον για το ίδιο το γνωστικό αντικείμενο της Ιστορίας συνδέεται ισχυρότερα με τις μαθησιακές επιδόσεις. Το εύρημα αυτό αναδεικνύει τον παιδαγωγικό ρόλο του ίδιου του περιεχομένου της Ιστορίας και υποδηλώνει ότι η τεχνολογία από μόνη της δεν αποτελεί πανάκεια· η αποτελεσματικότητά της εξαρτάται από τη συνάρθρωση περιεχομένου, μεθόδου και ενδιαφέροντος των μαθητών. Η μελέτη ολοκληρώνεται με την καταγραφή των περιορισμών που προέκυψαν κατά την υλοποίηση της έρευνας, καθώς και με τη διατύπωση προτάσεων για μελλοντική έρευνα στο πεδίο.en_UK
dc.language.isoel_GRen_UK
dc.publisherΜεταπτυχιακό Πρόγραμμα Ιστορίας, Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, Τεχνών και Ανθρωπιστικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφουen_UK
dc.rightsΑπαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτωνen_UK
dc.subjectΔιδακτική της Ιστορίαςen_UK
dc.subjectμικτή προσέγγισηen_UK
dc.subjectΠοντιακός Ελληνισμόςen_UK
dc.subjectΣΤ΄ Δημοτικούen_UK
dc.subjectσυμβατική διδασκαλίαen_UK
dc.subjectΤΠΕen_UK
dc.titleΔιδάσκοντας την Ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού στη ΣΤ’ τάξη: ΤΠΕ ή Παραδοσιακή Διδασκαλία;en_UK
dc.title.alternativeΔιατριβή η οποία υποβλήθηκε προς απόκτηση εξ αποστάσεως μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφοςen_UK
dc.typeThesisen_UK


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record